måndag 26 maj 2014

Action Rajevo Selo 28/5-1/6

Hjälp oss att hjälpa till i katastrofen i Kroatien.

Action Rajevo Selo 28/5-1/6

När du handlar i Pemas butik i Korsholm-Hörby under denna period,
går 10% oavkortat direkt till katastrofhjälp,
all hjälp byn Rajevo Selo med omnejd kan få
kommer att vara värdefull när de vänder tillbaka
för att återuppbygga sina hem.

Du har även möjlighet att skänka pengar direkt till vårt bg. 697-3408
märk inbetalningen med "Action Rajevo Selo",
alla bidrag stora som små mottages med glädje,
inga administrativa kostnader avdrages på gåvorna utan når de behövande oavkortade.

Vi på Pema tackar för det bidrag du vill vara med och bistå med, tillsammans blir vi starka,
i morgon kan det vara oss det drabbar!

Foto:  ©2014 Ivica Blazevic
Så här såg vår gata ut i tisdags 20/5-2014, tre dagar efter översvämningen och vattnet har sjunkit något. Fält, gator, ja hela våra samhällen har förenats med floden Sava.


På eftermiddagen Lördagen den 17 maj brast den nya vall som skulle skydda mitt lilla sammanhang på jorden mot översvämningar från floden Sava på gränsen mellan Bosnien och Kroatien. Alla fick kasta sig iväg för att ta skydd från vattenmassorna som plötsligt vräkte sig in och dränkte vår by och grannbyarna i det område i östra Kroatien som kallas Cvelferija, samma område i gränstrakterna som farit illa i flera krig och där invånarnas överlevnad är beroende av lantbruk i större eller mindre skala. En stor del av maten under året kommer från egen boskap och köksträdgårdar. Vi har inte haft pengar, men vi har i varje fall haft mat.

Nu ligger allt under vatten. Några har omkommit, några har förlorat inte bara sin skörd och sina djur utan hela hus ända upp över taket. De stora insamlingarna går till Serbien och Bosnien, inte till oss i östra Kroatien trots att vi förenats i samma jättesjö. Min by heter Rajevo Selo. Jag kom hit första gången år 2001 och flyttade 2002 från Sverige. Mina barn går i en liten byskola som byggts med hjälp av norska staten efter kriget och vi delar huset med mina svärföräldrar. Den hjälp jag ber om ska inte gå till min familj. Vi klarar oss. Halva vårt hus, våra höns, alla köksträdgårdsodlingar och fruktträdgården och all teknisk utrustning är förstörda, men vi klarar oss. Vad jag lyckas skrapa ihop är kanske en droppe i havet, men det kanske kan gå till att återställa ett litet kök med vedspis och soffa för någon? Kanske den fattiga fotbollsklubben behöver hjälp eller grannens traktor kan räddas med reparation?

Jag fick frågan om vad katastrofen innebär för byn. I värsta fall är våra byar utplånade i och med detta, men det finns en envis och stark kärlek till vårt lilla hem på jorden som jag tror kommer rädda oss om vi bara tar i och hjälper varandra. / Marie Breskic 




2 kommentarer:

Marie sa...

Av hjärtat, tack för hjälpen!

Marie sa...

Liten otäck uppdatering. Jag var i byn igår - man får bara komma in där med särskilt tillstånd - och besökte vårt hus, bland annat. Jag undvek att ta kort på grannar som i full skyddsmundering släpar ut sina drunknade grisar ur stian för jag gillar inte när man gör sensation av människors elände, men här är de bilder och små filmer jag fick ihop igår med min opålitliga gamla kamera:

http://www.youtube.com/playlist?list=PLMV6XliitaSZ8TvOegf8wdeotV6D7ZRjX